Witamina PP - niezbędny element w układance naszego organizmu
Witamina PP - niezbędny element w układance naszego organizmu

W określeniu "witamina" zawiera się wskazanie, że mamy do czynienia z substancją niezbędną do życia. Wśród wszystkich substancji tego typu nie ma najmniejszego sensu dokonywać podziałów na ważne i mniej ważne. Witamina PP, czyli niacyna często jest wymieniana na samym końcu - dobrze, jeśli tylko z powodów czysto alfabetycznych.

Dlaczego jedna z witamin z grupy B otrzymała odrębne określenie? Jest tak samo ważna, jak pozostałe, ale zwrócono uwagę na dość wyraźne konsekwencje jej niedoboru. PP oznacza "przeciwpelagryczny" - w ten sposób zwracając uwagę na pelagrę, chorobę, której przyczynę rozpoznano w braku niacyny. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego pellis aegra, czyli "chora skóra", a listę objawów uzupełniają biegunka, zapalenie jamy ustnej, demencja, agresywne zachowanie, chroniczna bezsenność i zaburzenia koordynacji psychoruchowej.

Nadmiar równie groźny jak niedobór

Z drugiej strony, nadmiar tej witaminy jest dla zdrowia równie niebezpieczny, co jej niedobór. Możemy wówczas również zaobserwować wyraźne objawy: zaczerwienienie i mrowienie skóry, rozszerzenie naczyń krwionośnych, bóle głowy  oraz szum w uszach, uczucie niestrawności i pieczenia w ciągu 15 minut od jedzenia. Organizm potrafi ją wyprodukować, ale o obecność odpowiedniej ilości niacyny należy zadbać, dostarczając jej z pożywieniem - to warunek dobrego zdrowia i kondycji.

Witamina PP - wielozadaniowa substancja w ludzkim organizmie 

Jaką rolę odgrywa witamina PP w naszym organizmie? Bierze aktywny udział w metabolizmie na poziomie komórkowym, uwalniając energię. Współtworzy czerwone ciałka w krwi, jednocześnie regulując poziom cholesterolu i rozszerzając naczynia krwionośne. Rozpoznane jest również jej oddziaływanie na układ nerwowy, kondycję skóry przez jej ukrwienie i stan włosów. Niacyna hamuje również toksyczne działanie na organizm niektórych drażliwych substancji, na przykład leków.

W czym zawarta jest witamina PP? Jeśli często spożywasz pokarmy i zioła z tej listy, możesz spać spokojnie

Czy należy prowadzić specjalne poszukiwania pokarmowych źródeł tej substancji? W odpowiedni zbilansowanej diecie możemy dostarczać jej nieduże ilości z mięso cielęce wieprzowiną, wątroba, makrelą, a także z drożdżami, chlebem białym i pełnoziarnistym. W warzywach i owocach witamina PP znajduje się równie często - wystarczy spożywać szpinak, kapustę, groszek, marchew, jabłka, pomarańcze i ziemniaki. Znakomitym dostarczycielem niacyny są zioła, z których możemy wymienić dziewannę, korzeń łopianu, nasiona kopru, lucernę, kozieradkę, rumianek, chmiel, lukrecję, pokrzywę i miętę.