Choroba Alzhaimera – kto jest na nią narażony?

Choroba Alzhaimera sprawia, że człowiek z dnia na dzień staje się coraz bardziej otępiały. Jest to bez wątpienia choroba dotykająca osoby starsze, które z reguły ukończyły już 65 rok życia. Sprawia ona, że mózg i wszystkie jego funkcje zaczynają zanikać. Jakie są jej pierwsze symptomy?

Choroba Alzhaimera – co to takiego?

Choroba ta jest ściśle powiązana z układem nerwowym i sprawia, że człowiek zmaga się z otępieniem. Nawet dzisiejsza, zaawansowana medycyna nie jest w stanie określić dlaczego ludzie się z nią zmagają. Dotyczy ona osób w starszym wieku i bardzo rzadko atakuje mózg człowieka przed ukończeniem 65 roku życia. Wraz z biegiem czasu następują nieodwracalne zmiany w korze mózgowej, co sprawia, że człowiek nie jest w stanie wypowiadać się tak jak wcześniej, nie pamięta wszystkiego oraz nie umie myśleć. Jest to choroba, która z każdym dniem wpływa coraz bardziej na życie, co sprawia, że wykonywanie nawet najłatwiejszych zadań jest niemożliwe. Końcowa faza choroby to całkowity zanik mózgu.

Alzhaimer – dlaczego?

Cały czas nie udało się określić dlaczego ludzie zmagają się z chorobą Alzhaimera. Jednakże występuje szereg czynników zdecydowanie sprzyjających jej wystąpienie. Mowa o podeszłym wieku, płci żeńskiej, zmaganiu się z cukrzycą. Jeżeli członkowie najbliższej rodziny zmagają się z tą chorobą, również istnieje większa szansa na jej wystąpienie u kolejnego pokolenia. Co ciekawe wykształcenie także odgrywa ważną rolę, gdyż osoby niewykształcone mają minimalnie większe prawdopodobieństwo na jej pojawienie się.

W trakcie choroby zmieniają się komórki ściśle związane z pamięcią oraz orientacją. Pierwsza faza polega na tym, że w pamięci występują stosunkowo małe luki, na tym etapie można jednak wykonywać podstawowe czynności oraz żyć w miarę normalnie. Zapisywanie notatek oraz informacji jest bardzo przydatne.

Jak rozpoznać chorobę Alzhaimera?

Pierwsze faza nie trwa jednak wiecznie i po niewielkich przerwach w pamięci stają się one coraz bardziej intensywne. Dodatkowo, występują także problemy w orientacji zarówno w czasie, jak i przestrzeni. Osoby zmagające się z chorobą nie wiedzą jaki jest dzień tygodnia, która godzina, gdzie się znajdują oraz jak trafić do domu. Chory jest szczególnie podatny na różne nastroje i coraz częściej buntuje się przed normalnym funkcjonowaniem. Członkowie rodziny wielokrotnie podejrzewają depresję, gdyż chorzy na Alzhaimera są przyciszeni, apatyczni oraz nie mają chęci do życia, jednakże prawda zostaje szybko zweryfikowana.