Jak stać się bardziej odpornym na stres?
Jak stać się bardziej odpornym na stres?

Stres jest wszechobecnym czynnikiem w naszym życiu. Stresujące sytuacje spotykają nas dosłownie wszędzie - w domu, w pracy, w wolnym czasie. Umiejętność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, zwana również odpornością na stres, jest konieczna dla zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego. W jaki sposób stać się bardziej odpornym na stres?

Najbardziej stresujące sytuacje

Różne wydarzenia życia codziennego, stresują nas w różnym stopniu. Badacze, zajmujący się stresem, ustalili listę najbardziej stresujących sytuacji. Lista opublikowana w 1976 roku przez T. Holmesa i R. Rahe'go, zawiera 43 najbardziej stresujące sytuacje życia codziennego.

Oto top 10 sytuacji stresujących dorosłych:

  • śmierć współmałżonka
  • rozwód
  • separacja małżeństwa
  • wyrok więzienia
  • śmierć członka rodziny
  • własna choroba
  • małżeństwo/ślub
  • zwolnienie z pracy
  • pogodzenie się z małżonkiem
  • przejście na emeryturę.

W przypadku dzieci 10 najbardziej stresujących sytuacji to:

  • śmierć rodzica
  • nieplanowana ciąża w młodym wieku
  • problemy małżeńskie rodziców
  • rozwód rodziców
  • widoczne zniekształcenie ciała
  • zostanie ojcem w młodym wieku
  • wyrok więzienia dla rodzica
  • separacja rodziców
  • śmierć rodzeństwa
  • brak akceptacji ze strony rówieśników

Jak stres wypływa na nasz organizm?

Długotrwały stres, lub częste występowanie sytuacji stresowych, ma bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Stres wpływa na wzrost ciśnienia krwi, nasilenie objawów osteoporozy, wzrost poziomu cholesterolu we krwi, a także bardzo negatywnie odbija się na naszym samopoczuciu i nastroju. Skutkami stresu jest wiele chorób układu krążenia, a także zaburzeń psychicznych.

W jaki sposób stać się bardziej odpornym na stres?

Istnieje wiele sposobów na radzenie sobie ze stresem. Najpopularniejsze z nich to:

  • wykonywanie ćwiczeń relaksacyjno-oddechowych,
  • unikanie picia kawy i mocnej herbaty,
  • zadbanie o jakość i ilość snu,
  • unikanie oglądania TV tuż przed snem,
  • stosowanie treningu asertywności,
  • stosowanie aromaterapii i masażu relaksacyjnego,
  • znalezienie sobie relaksującego hobby: czytanie, słuchanie muzyki, fitness.