• Poniedziałek, 28 grudnia 2015 (09:05)

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa

A dokładniej zwyrodnieniowo-zniekształcające – dotyczą raczej osób starszych. Dlaczego? Bo ich krążki międzykręgowe są już zużyte.

Zmiany te mogą dotyczyć zarówno połączeń trzonów kręgów, jak i stawów kręgosłupa. Występują też na różnym poziomie kręgosłupa. Jeśli dotyczą odcinka szyjnego, pojawiają się bóle promieniujące do barków, drętwienie palców rąk, zwłaszcza nocą. Zmianom mogą towarzyszyć bóle głowy w okolicy potylicy.

Przy nieprawidłowościach w odcinku piersiowym występują objawy neurologiczne w postaci nerwobólu międzyżebrowego. To tzw. neuralgia międzyżebrowa. Jak większość schorzeń kręgosłupa bywa efektem długiego siedzenia w niewłaściwej pozycji. Gdy nerwoból zlokalizowany jest po stronie lewej, może sugerować problemy kardiologiczne.

Najczęściej dolegliwości umiejscowione są w odcinku lędźwiowym. Ponieważ objawy zmian zwyrodnieniowo-zniekształcających są bardzo różne i towarzyszyć mogą innym chorobom kręgosłupa, przed rozpoczęciem leczenia należy wykonać zdjęcie rentgenowskie bolącego odcinka kręgosłupa. Wtedy nie będzie wątpliwości co do metody jego rehabilitacji.

Leczenie

W tym przypadku ważne jest nieprzemęczanie organizmu i częste odpoczynki, stosowanie odpowiedniej gimnastyki w celu utrzymania dobrej sprawności mięśniowej i ruchomości kręgosłupa oraz zminimalizowanie dolegliwości bólowych poprzez przyjmowanie leków uśmierzających.

Odpoczynek i odciążenie zapewni przede wszystkim pozycja leżąca, którą powinno się stosować kilkakrotnie w ciągu dnia. Dobre rezultaty przynoszą też zabiegi rozgrzewające.

1. Czasami coś mi „strzela” w kręgosłupie. Czy to znaczy, że wypada mi dysk?

Tzw. wypadnięcie dysku może oznaczać wysunięcie krążka międzykręgowego. Często towarzyszy mu silny ból. Uszkodzenie krążka może też nie dawać początkowo żadnych objawów. Dlatego lepiej udać się do lekarza.

2. Czy zdrowe dla niemo wlaka jest noszenie go w nosidełkach na plecach?

Nie, bo nawet jeśli dziecko potrafi utrzymać głowę w pionie, to może zasnąć, a wtedy głowa mu opada, co powoduje przeciążenia szyjnego odcinka kręgosłupa.

3. Często boli mnie krzyż, ale zwykle pomagają środki przeciwbólowe. Czy to może promieniować od kręgosłupa?

To może świadczyć o przeciążeniu dolnego odcinka kręgosłupa, co często jest wynikiem niewłaściwej postawy podczas siedzenia i długiego przebywania w takiej pozycji. Zmiana zachowań może okazać się skuteczniejsza niż środki przeciwbólowe.

4. Czy akupunktura może pomóc na bóle kręgosłupa?

To sprawa indywidualna. Czasami poprawa jest już po jednym zabiegu, ale czasami trzeba ich wziąć ok. 10–12.

Pozycja podczas snu

Śpij na średniotwardym materacu, tak, by kręgosłup znajdował się na nim w linii prostej. Na wznak, bez poduszki lub na małym „jaśku”. W przypadku problemów z kręgosłupem lędźwiowym można podłożyć pod niego wałeczek.

Poranne wstawanie

Najpierw poprzeciągaj się parę razy, porozciągaj się, dopiero potem powoli wstawaj.

Postawa podczas chodzenia

Poruszaj się z podniesioną głową i wyprostowanymi plecami. Noga, na którą przenosimy ciężar ciała, w momencie zetknięcia z podłożem powinna być wyprostowana w kolanie.

Pamiętaj, że kręgosłup tym mniej podlega przeciążeniom, im bardziej zbliżony jest do pionu.

Uwaga, panie: buty na wysokich obcasach są mordercze dla kręgosłupa! Najlepszy obcas to taki do ok. 4 cm. Kiedy tylko to możliwe, chodź boso (ale po nierównym podłożu).

Siedzenie przy biurku

Dobre krzesło powinno charakteryzować się tym, że nasze kolana, przy stopach spoczywających na podłodze, powinny znajdować się nieco powyżej brzegu krzesła. Oparcie ma sięgać dolnej połowy odcinka piersiowego, umożliwiając tym samym swobodne przechylanie górnej części tułowia do tyłu. Jeśli to możliwe, rób przerwy w pracy. Postój trochę, poruszaj się.

Właściwy odpoczynek

Bądź w ruchu! Spaceruj, maszeruj, gimnastykuj się, pływaj. Relaksuj się w pozycji leżącej.

Jazda samochodem

Siedząc za kierownicą, plecy trzymaj w pionie, głowę oparzyj o zagłówek, pośladki przysuń jak najbliżej oparcia, a na wysokości kręgosłupa lędźwiowego, między plecy a oparcie fotela, możesz włożyć niewielką poduszkę.

Podnoszenie ciężarów

Podnosząc ciężar, nie schylaj się, ale kucaj. Powracając do pozycji stojącej, napnij mięśnie brzucha. Plecy w trakcie tej czynności powinny być proste, a głowa skierowana przed siebie. A jeśli musisz przenieść ciężar, pamiętaj, by plecy były proste. Staraj się nie nosić ciężarów w jednej ręce, lecz w dwóch. Ciężar powinien być jak najbliżej tułowia.

Idealny sport

Najmniej obciążające dla kręgosłupa formy ruchu to pływanie (zwłaszcza na plecach) i jazda na rowerze.

dr Wiesław Niesłuchowski

Tele Tydzień