• Czwartek, 28 lutego 2013 (13:19)

Rwa kulszowa

Atak trwa najczęściej kilka godzin, choć bywa, że kilka dni. Największym jednak problemem są nawroty. Te, niestety, za każdym razem przychodzą szybciej.

/123/RF PICSEL

Doczy największego nerwu w ludzkim organizmie – nerwu kulszowego. Stąd też jej nazwa. Rwa kulszowa przychodzi nagle i dosłownie potrafi zwalić z nóg. Jednak chorzy umieją z nią walczyć.

Przyczyna nieznana

Mimo wielu lat badań nad dolegliwością, trudno jednoznacznie określić, skąd się bierze. Lekarze łączą ją ze zwyrodnieniami i dyskopatią w lędźwiowym odcinku kręgosłupa.

Najczęściej jest więc konsekwencją nadwagi, złej postawy czy niewłaściwych warunków pracy. Często zdarza się, że ujawnia się wskutek nadmiernego wysiłku fizycznego.

Uniknij ataków

Najważniejsze to odciążyć kręgosłup. Dlatego warto wzmocnić mięśnie dookoła niego. Zapytaj lekarza, jaki zestaw ćwiczeń będzie optymalny dla Ciebie.

Podnosząc ciężkie przedmioty pamiętaj, że najbezpieczniej jest to robić z przysiadu na ugiętych nogach. Wybierając się na zakupy, zabierz ze sobą plecak lub torbę na kółkach.

Staraj się odpoczywać leżąc na plecach na twardym podłożu.

MLS

Krążki

Najczęstszą przyczyną bólu są negatywne zmiany zachodzące w krążkach międzykręgowych, których zadaniem jest amortyzacja nagłych obciążeń, na jakie narażony jest kręgosłup.

Zbadaj

Jeśli ataki występują co kilka miesięcy i są coraz silniejsze, idź do lekarza. Zleci on wykonanie prześwietlenia lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Powodem bólu mogą być bowiem zmiany zwyrodnieniowe.

Dobre krzesło

Wielogodzinne siedzenie w niewłaściwej pozycji może doprowadzić do zmian zwyrodnieniowych. Krzesło powinno stanowić podporę dla lędźwiowego odcinka kręgosłupa.

Tele Tydzień