• Piątek, 26 sierpnia 2016 (13:05)

Objawy TIA to problemy z mową, niedowłady, omdlenia

Krótkotrwałe niedokrwienie mózgu należy traktować poważnie, bo TIA siedmiokrotnie zwiększa ryzyko udaru.

Dzień był ciepły, Klara postanowiła więc przejść się po parku. Po drodze kupiła kilka jabłek dla męża. Szła powoli, ciesząc się cieniem drzew i ładną pogodą. Torba z owocami była lekka, a mimo to w czasie spaceru nagle wypadła 55-latce z dłoni. Klara zachwiała się i ledwie zdążyła siąść na ławce, chroniąc się przed upadkiem.

– Co pani jest? – zapytał ktoś zaniepokojony jej wyglądem. Była blada, jakby nieobecna. Nie odpowiadała. Jeden ze spacerowiczów zadzwonił po pogotowie. Gdy przyjechała karetka, z Klarą nadal nie było kontaktu. Ratownik medyczny sprawdził puls kobiety – był słabo wyczuwalny, przyspieszony, zawieziono ją więc do szpitala na oddział neurologiczny. O dziwo po 45 minutach kobieta mogła już mówić i swobodnie poruszać palcami.

– Czy leczy się pani na nadciśnienie? – zapytał neurolog. – Tak, miałam też migotanie przedsionków. Stale biorę leki – odparła pacjentka. Tomografia komputerowa jej mózgu nie wykazała nieprawidłowości, wykonano też USG tętnic domózgowych (szyjnych). Zwężenie tych naczyń może bowiem utrudniać przepływ krwi. USG, a także EKG nie odbiegały od normy. Nie rozpoznano więc udaru niedokrwiennego, a jedynie incydent TIA (Transient Ischemic Attack), czyli przemijające niedokrwienie mózgu.

– TIA może mieć różne przyczyny – tłumaczył lekarz. – Do krótkotrwałego niedokrwienia struktur mózgowych najczęściej dochodzi w efekcie zaburzeń rytmu serca lub niedrożności tętnicy szyjnej. U starszych osób incydent TIA występuje niekiedy przy nagłym spadku ciśnienia (często w czasie obfitego posiłku, gdy krew napływa do jamy brzusznej). Objawy to drętwienie lub lekki niedowład kończyny czy mięśni twarzy, zawroty głowy, bełkotliwa mowa, chwilowa utrata widzenia.

Niekiedy dochodzi nawet do omdlenia. TIA to bardzo poważne ostrzeżenie ze strony organizmu, bo incydent ten dość często poprzedza wystąpienie udaru mózgu. Klara na pięć dni pozostała na oddziale pod obserwacją. Zaordynowano jej leki rozrzedzające krew (ASA) oraz środki regulujące ciśnienie.

Jakie zalecenia otrzymała przy wypisie ze szpitala?

«By lepiej dotlenić serce i mózg, spędzaj więcej czasu na świeżym powietrzu.

«Raz na pół roku zgłaszaj się na badania kontrolne. Zalecane są EKG (holter), USG dopplerowskie tętnic szyjnych i aorty brzusznej. «Podczas badania USG lekarz powinien oznaczyć wskaźnik IM, wskazujący na grubość śródbłonka naczyń krwionośnych. Służy on m.in. do oceny ryzyka udaru.

«Zadbaj o dietę ubogą w tłuszcze zwierzęce. Jedz dużo warzyw, pij niesłodkie soki, nawadniaj organizm wodą niegazowaną.

PAMIĘTAJ! Jeśli ktoś w Twoim otoczeniu nagle traci czucie w palcach lub dłoniach, ma mroczki przed oczami czy trudności w kontakcie, wezwij pogotowie.

Prawidłowa diagnostyka

Jeśli ktoś z Twoich bliskich znalazł się w szpitalu z powodu nawet nieznacznie nasilonych objawów wskazujących na niedokrwienie mózgu, dopilnuj by jak najszybciej wykonano mu tomografię komputerową głowy.

Zadbaj o to nawet wtedy, gdy objawy miną po kilku minutach. Od wyniku tego badania zależy, czy pacjent będzie musiał pozostać w szpitalu (zwykle na minimum 9 dni). Aby nie doszło do rozległego udaru niedokrwiennego, chory powinien jak najszybciej otrzymać leki, które zmniejszają gęstość krwi.

Na żywo