• Poniedziałek, 20 lutego (08:00)

Kręgosłup w potrzebie

Ból nasila się zwykle z wiekiem, powstaje w wyniku przeciążenia.

Te dolegliwości są typowe dla seniorów, choć skarżą się na nie i młodsze osoby. Przyczyny to brak ruchu, siedzenie przy komputerze, w samochodzie, zła pozycja, dźwiganie, nadwaga.

Przewlekły stres Gdy trwa długo, odruchowo napinamy mięśnie grzbietu. Uciskają one naczynia krwionośne pozbawiając je tlenu, nerwy i czujemy ból. Co robić? Potrzebny jest wtedy relaks, komfort psychiczny. A także rehabilitacja, leki uspokajające, rozkurczowe. Zwyrodnienia Z wiekiem zanika płyn maziowy zapewniający poślizg dyskom, czyli krążkom międzykręgowym. Zwiększa się ich tarcie, powstają urazy. Powoduje to ucisk na nerwy i ból. Co robić? Zmian zwyrodnieniowych nie da się odwrócić, ale gimnastyka, zabiegi fizykoterapii i masaże łagodzą objawy. Ulgę przyniosą też niesteroidowe leki przeciwzapalne i przeciwbólowe (dawki trzeba uzgodnić z lekarzem). Ruch zapobiega dalszym zwyrodnieniom.

Stan zapalny

Powoduje go przewianie okolic krzyża, przestudzenie organizmu, skutkiem czego są infekcje. Ma on też miejsce po wysił ku, wzmożonej aktywności. Wywołuje go np. ucisk na nerw kulszowy (rwa kulszowa). Przyczyną jest przepuklina jądra miażdżystego, obrzęk lub zwyrodnienie kręgosłupa. Objawy to ból promieniujący od dołu pleców do nogi, pięty, drętwienie, mrowienie, niedowład.

Co robić? Pomogą ci leki przeciwzapalne, przeciwbólowe, rozkurczowe. Mogą być doustne i miejscowe, w postaci maści, żelu i w zastrzykach. Możliwe są też tzw. blokady, które wyłączają nerwy przewodzące ból. Zaleca się rehabilitację i masaże.

Lumbago

To nagły i ostry ból w dolnej części pleców (łac. lumbalis – lędźwiowy). Przyczyną jest nagły uraz, duże przeciążenie, np. przy dźwiganiu. Krążek międzykręgowy pęka, miąższ wysuwa się do tyłu lub na bok. Wybrzuszenie uciska wtedy na nerw.

Co robić? Stosuje się wtedy leki przeciwbólowe, rozluźnia jące, kinezyterapię. Czasami konieczna jest nawet operacja.

Konsultacja: dr n. med. Grzegorz Borstern, internista

Kręgi w opałach

Kręgosłup to elastycz ne rusztowanie, dzięki któremu się ruszamy. Między kręgami są krążki międzykręgowe – dyski pełniące funkcję amortyzatorów. Przeciążenie sprawia, że krążek prze suwa się i tworzy się przepu klina tzw. jądra miażdżystego.

Chwila dla Ciebie