• Piątek, 23 grudnia 2016 (08:05)

Kręci mi się w głowie

Niemal każdy z nas doświadczył choć raz tego nieprzyjemnego uczucia, gdy nagle świat zaczyna wirować i nie sposób utrzymać równowagę. I to wcale nie musi się dziać pod wpływem alkoholu. Dowiedz się, jakie mogą być przyczyny zawrotów głowy.

Nagła zmiana pozycji, chwilowe niedotlenienie mózgu, niskie ciśnienie czy problemy z uszami to najczęstsze przyczyny zawrotów głowy. Ale te zwykle szybko mijają. Jeśli jednak sytuacja się powtarza lub wcale szybko nie ustępuje, to już może oznaczać poważne kłopoty.

• Problemy z błędnikiem (to element ucha wewnętrznego odpowiedzialny za zmysł równowagi i słuchu). Często towarzyszy mu oczopląs, czyli mimowolne ruchy gałek ocznych. Jeśli nie jesteś pewna, czy coś złego dzieje się z Twoim zmysłem równowagi, przeprowadź test: zamknij oczy i dotknij placem czubka nosa. Nie możesz trafić? To sygnał, że błędnik szwankuje.

• Zwyrodnienia kręgosłupa w odcinku szyjnym. Z wiekiem dochodzi do niewydolności tętnic szyjnych i niedrożności przepływu w nich krwi, a to skutkuje niedokrwieniem części mózgu. Oprócz zawrotów mogą także występować takie objawy jak sztywność karku, bóle głowy czy szum w uszach.

• Hipoglikemia (niedocukrzenie), czyli nadmiar insuliny we krwi i niedobór glukozy. Zbyt niski poziom glukozy we krwi – poniżej 55 mg/dl – może, oprócz zawrotów głowy, objawiać się drżeniem mięśni, uczuciem głodu, kołataniem serca, zaburzeniami widzenia, zasłabnięciem i zlewnymi potami.

Najczęstsze przyczyny hipoglikemii to błędy dietetyczne (za dużo słodyczy, kawy i alkoholu), nadmierny wysiłek fizyczny i źle leczona cukrzyca. W takiej sytuacji trzeba napić się lub zjeść coś słodkiego.

• Nerwica. Jej także często towarzyszą zawroty głowy. Do tego dochodzą jeszcze takie objawy jak przyspieszone bicie serca, tzw. „gula” w gardle, napięcie mięśni i nadmierne pocenie się.

• Miażdżyca naczyń mózgowych lub guzy mózgu. Gwałtowne, intensywne i powracające za wroty głowy plus pogorszenie widzenia, nudności i wymioty – tego nie można lekceważyć.

IK

Anemia

Czyli niedokrwistość – występuje, gdy mamy niedobór hemoglobiny. Oprócz uczucia braku sił, może objawiać się również rozdrażnieniem, uczuciem zimna, bladością cery i sennością. Aby ją stwierdzić, trzeba wykonać morfologię.

Anemia to zwykle niedobór żelaza (znajdziesz je w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego). Ale poza jego brakiem, problemem może być również nieprzyswajanie witaminy B12 (występuje tylko w pro duktach pochodzenia zwierzęcego).

W tych sytuacjach natychmiast wezwij lekarza

Wstrząśnienie mózgu – zawroty głowy, które pojawiają się po uderzeniu w głowę i którym towarzyszy krótkotrwała utrata przytomności, niewyraźna mowa, ból głowy, nudności lub wymioty, mrowienie rąk i nóg, mogą świadczyć o wstrząśnieniu mózgu.

A jeśli po uderzeniu w głowę osoba straciła przytomność, do przyjazdu pogotowia nie należy zmieniać jej pozycji.

Udar mózgu – kiedy zawrotom głowy towarzyszy osłabienie, drętwienie twarzy, rąk lub nóg (często tylko po jednej stronie ciała) oraz trudności w mówieniu, wezwij natychmiast pogotowie. To może być udar mózgu.

Sepsa – zawroty głowy, przy których występuje także wysoka temperatura, biegunka i/lub wysypka, mogą świadczyć o zakażeniu bakteryjnym całego organizmu (sepsa). Kluczowa jest szybka pomoc lekarska.

Tele Tydzień