Reklama
  • Piątek, 12 sierpnia 2016 (13:00)

    Jak dbać o mózg?

Nasz mózg, tak jak mięśnie, potrzebuje gimnastyki, aktywności fizycznej i właściwej diety.

Z wiekiem, tak jak inne narządy, starzeje się. Zmniejsza się w nim ilość komórek nerwowych (neuronów) i po łączeń między nimi. Jednak badania dowodzą, że mózg może pracować na najwyższych obrotach do późnej starości. Pod warunkiem, że o niego zadbamy.

Aby mózg zachował sprawność, trzeba go stymulować. Codziennie! Każda aktywność umysłowa regeneruje neurony i tworzy między nimi nowe połączenia, zapobiega demencji, spowalnia rozwój choroby Alzheimera.

Reklama

Warto rozwiązywać krzyżówki, rebusy itp. Oglądać programy telewizyjne, które dają możliwość zgadywania.

Z czasem jednak przestaje to wystarczać, bo powielanie schematów nie działa na mózg tak, jak nowe bodźce. Poszukujmy wciąż nowych aktywności, które wymagają kreatywności, zapamiętywania, kojarzenia faktów.

Mózg lubi różnorodność. Pobudzajmy wyobraźnię różnymi lekturami. Jeśli np. do tej pory czytaliśmy książki historyczne, sięgnijmy po kryminał. Starszy wiek nie jest przeszkodą w zdobywaniu nowych umiejętności, nauki języków.

Warto umawiać się ze znajomymi na grę w szachy, warcaby itp. Pracę mózgu poprawiają nie tylko same gry, ale też ożywione życie towarzyskie. Jeśli to możliwe, należy unikać stresu. Zwiększa on wydzielanie kortyzolu, a podwyższony poziom tego hormonu uszkadza neurony. Wysoki poziom stresu dwukrotnie zwiększa ryzyko demencji.

Czynności, które codziennie wykonujemy machinalnie, rozleniwiają umysł. Pewne połączenia między neuronami nie są wykorzystywane, nie powstają nowe.

Dlatego trzeba przełamywać rutynę

Możemy np. zmienić kolejność porannych czynności. Jeśli zwykle ubieramy się przed śniadaniem, zróbmy to po nim. Gdy jemy czy myjemy zęby prawą ręką, spróbujmy robić to lewą. Przestawiajmy przedmioty w domu. Zmieńmy na inną trasę spaceru czy drogę do autobusu. Takie zmiany zmuszają mózg do pracy, uaktywniają pamięć.

Mózgowi służy dieta śródziemnomorska. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, np. z oliwy z oliwek, sprzyjają produkcji acetylocholiny, która pełni ważną rolę w procesie uczenia się i koncentracji. Mózg potrzebuje kwasów omega-3 (z tłustych ryb morskich, olejów) – przyspieszają one przepływ informacji między komórkami nerwowymi, chronią przed rozwojem demencji.

Zielone warzywa liściaste są źródłem przeciwutleniaczy chroniących mózg przed wolnymi rodnikami. Podobnie działają też jagody, truskawki, maliny. Mózg potrzebuje białka (jest w jajach, nabiale, chudym drobiowym mięsie). Zawarte w nim aminokwasy i lecytyna wpływają na koncentrację, zdolność uczenia się.

Produkty białkowe i ryby to źródło witaminy B12 – jej brak prowadzi do zaburzeń pamięci i koncentracji. Paliwem dla mózgu jest glukoza – w menu nie może zabraknąć stabilizujących jej poziom produktów pełnoziarnistych, wysokobłonnikowych.

Ważna woda

Za kłopoty z pamięcią może odpowiadać niewystarczające nawodnienie organizmu. Mózg w ok. 75 proc. składa się z wody. Dlatego jej regularne picie jest ważne dla jego sprawnego funkcjonowania.

Często osoby starsze nie odczuwają pragnienia i mniej piją, dodatkowo przyjmują leki moczopędne. Odwodnienie może pogorszyć funkcje poznawcze, a nawet doprowadzić do udaru mózgu. Dr Katarzyna Bukol-Krawczyk, lekarz rodzinny.

Nie lubi bezruchu

Możliwości mózgu zwiększa aktywność fizyczna. Korzystne są ćwiczenia przyspieszające krążenie krwi, np. szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie itp. Sprawiają, że więcej dotlenionej krwi dociera do mózgu, komórki nerwowe są lepiej odżywione, powstają nowe neurony. Taniec wymaga aktywności kilku obszarów mózgu jednocześnie, poprawia koordynację półkul mózgowych.

Podobnie działają ćwiczenia stymulujące ośrodek równowagi w mózgu, np. chodzenie po krawężniku, stanie na jednej nodze, siedzenie na dużej piłce itp. Ośrodki mózgu związane z ruchem są bardzo blisko ośrodków odpowiadających za zapamiętywanie, mogą się wzajemnie pobudzać – podczas spaceru łatwiej przyswoimy nowe słówka.

Przysmaki dla mózgu

Granat. Zawiera sporo przeciwutleniaczy. Jednym z nich jest punikalagina, która spowalnia rozwój demencji, hamuje procesy zapalne w komórkach mózgu, m.in. łagodzi stany zapalne towarzyszące chorobie Parkinsona.

Kurkuma. Obecny w niej polifenol kurkumina zapobiega odkładaniu się w naczyniach krwionośnych mózgu amyloidu, który uważany jest za przyczynę demencji i choroby Alzheimera. Zawartość tumeronu pobudza namnażanie się komórek nerwowych w mózgu.

Czekolada. Musi zawierać co najmniej 70 proc. kakao, którego flawonoidy poprawiają pamięć, szybkość przetwarzania informacji i ogólne umiejętności myślenia.

Niech pracują palce

Manipulowanie nimi zwiększa ilość połączeń między komórkami nerwowymi. Polepsza pracę ośrodków odpowiadających za koordynację wzrokowo-ruchową, co ma duże znaczenie dla sprawnie działającego mózgu. Dlatego dla mózgu korzystne jest dzierganie na drutach, haftowanie, szydełkowanie czy gra na gitarze. Jeśli mamy małe wnuki, warto razem z nimi lepić figurki z ciastoplasteliny, modeliny, nawlekać koraliki czy budować z klocków lego.

Dobry Tydzień

Zobacz również

  • Jest główną przyczyną niepełnosprawności osób po 40. roku życia i zajmuje trzecie miejsce wśród powodów zgonów. Zmieniając tryb życia, możesz go uniknąć! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.