• Piątek, 29 maja 2015 (11:00)

Gdy drżą mięśnie. Co to może oznaczać?

Przyczyną może być cukrzyca, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane albo... błahostka!

Jeśli drga ci powieka, zwykle jest to tylko skutek niedoboru niektórych substancji. Ale drżenie rąk może być poważną sprawą.

Braki w organizmie

Drobne skurcze są spowodowane brakiem witamin z grupy B, magnezu, potasu i wapnia, które wpływają na pracę mięśni i układu nerwowego. Jeśli jest ich za mało, jesteśmy też osłabieni.

Długotrwały niedobór wapnia może nawet spowodować tzw. tężyczkę. Pojawia się wtedy wzmożone napięcie mięśni twarzy, rąk, nóg i mrowienie, głównie w palcach rąk.

Nadmiar używek

Duża czarna, czyli nadmiar kawy, zawiera kofeinę, która pobudza układ nerwowy, co wywołuje nieprawidłowe impulsy i drżenie mięśni. Wypłukuje też magnez i potas, co wzmaga te reakcje.

Podobnie działa alkohol, który jest moczopędny i przyspiesza wydalanie z moczem potasu, magnezu, wapnia. Najlepiej pić wówczas napoje z minerałami.

Za duży wysiłek

Zmęczone i przetrenowane mięśnie drżą również wtedy, gdy „dostały w kość” podczas pracy fizycznej, zwłaszcza jednorazowej i wiążącej się z długotrwałym napięciem. Mija to po paru godzinach.

Ręka trzęsie się nam, gdy podnosimy łyżkę podczas obiadu, ale w czasie kolacji jest już stabilna.

Za mało cukru

Takie objawy są także skutkiem spadku poziomu cukru (hipoglikemii) u osób z cukrzycą. Drżenie dotyczy wtedy głównie rąk.

Towarzyszy mu osłabienie, kołatanie serca, zimne poty, ból głowy, uczucie niepokoju. Trzeba wtedy szybko wypić coś słodkiego (albo zjeść, ale napój zadziała szybciej).

Niektóre leki

Ich efektem ubocznym jest polekowe drżenie mięśni np. po lekach antyarytmicznych (amiodaron), na jelita (metoklopramid), immunosupresyjnych (cyklosporyna), depresję i nerwicę (tiorydazyna). A także wziewnych, rozkurczających oskrzela (drżenie mija po kilku minutach).

Poważne choroby

Nawracające drżenie pojawia się u ludzi młodych, którzy zachorowali na stwardnienie zanikowe boczne. Słabnie u nich siła mięśni, pojawiają się niedowłady i przykurcze. U starszych osób podejrzenie pada na chorobę Parkinsona. Ręce trzęsą się u chorych naprzemiennie, najczęściej gdy leżą swobodnie (ruch przypomina kręcenie pigułek).

Drżenie (a także obrzęki i problemy z oddawaniem moczu) to również objawy niewydolności nerek i tarczycy (jej nadczynności albo guza).

Konsultacja: dr Krystyna Knypl, internista

Nerwy pobudzają do działania

Współpraca nerwów i mięśni zapewnia ruchomość ręki. Sygnały z mózgu docierają przez nerwy do mięśni łokcia, przedramienia, nadgarstka i palców. Umożliwia to ich zginanie, prostowanie, chwytanie. Gdy ten proces jest zakłócony, ręka drży i jest niesprawna.

Chwila dla Ciebie