• Środa, 2 listopada 2016 (13:00)

Gdy dokucza ból krzyża

W ciągu dnia jak najczęściej kładź się na wznak z nogami ugiętymi w kolanach. Podłóż pod nie zwiniętą poduszkę.

Problemy z odcinkiem lędźwio- wym kręgosłupa (bóle krzyża) odczuwają niemal wszyscy dorośli.

Często są one spowodowane zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, które nasilają się w wyniku zbyt długiego przesiadywania w niewłaściwej pozycji przy biurku, spaniu na zbyt miękkim materacu, brakiem ruchu, nadmiernym przeciążeniem kręgosłupa wskutek nadwagi czy nieprawidłowego podnoszenia ciężarów.

Samodzielne określenie przyczyny bólu jest trudne, dlatego lepiej skonsultować to z lekarzem.

Aby sobie szybko pomóc, trzeba zastosować metody rozluźniające mięśnie:

• Zrób okład w miejscu bólu. Podgrzej w mikrofalówce ryż zawinięty w rę cznik i przyłóż na ok. 10-15 minut.

• Weź ciepłą kąpiel, używając do tego soli. Możesz także dodać pachnące olejki. Zanurz się po szyję, na kwadrans, w wannie z cieplejszą niż zwykle wodą.

• Skuś się na rozluźniający masaż. Aby był bezpieczny i skuteczny, po winien polegać na delikatnym rozcieraniu, okrężnymi ruchami, pleców po obu stronach kręgosłupa. Pod żadnym pozorem nie wolno ugniatać i uciskać kręgów! Ale można jednocześnie wcierać w skórę przeciwbólowy żel lub maść.

Do masażu możesz również użyć oliwki wymieszanej z olejkiem o kojącym działaniu (rozmarynowy, kamforowy – ten ostatni ma również działanie przeciwbólowe i przeciwreumatyczne). Jeśli nie ma kto Cię pomasować, zawsze możesz natrzeć się ręcznikiem, który wcześniej rozgrzej żelazkiem.

IK

Tele Tydzień