• Poniedziałek, 12 września 2016 (13:01)

Gdy ból pleców nie daje Ci żyć

Lekarz stwierdził u mnie wypadnięcie dysku i zalecił operację endoskopową. Czy to jedyna metoda leczenia?

Wypadnięcie dysku to schorzenie, w którym pęka krążek międzykręgowy. Dysk przestaje amortyzować i stabilizować kręgi, a te napierają na siebie. Prowadzi to do podrażnienia nerwów rdzeniowych i do silnego bólu, który uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

W takich wypadkach lekarz może zdecydować o usunięciu zwyrodniałego dysku. Często zaleca się wtedy mało inwazyjną operację endoskopową. Polega ona na wprowadzeniu endoskopu przez małe nacięcie w skórze.

Jej przebieg cały czas monitoruje się przy pomocy aparatu RTG. Zabieg trwa około godziny, a po 5 tygodniach można wrócić do normalnej aktywności.

Miewam omdlenia z powodu zwyrodnienia kręgosłupa szyjnego. Neurolog zaproponował wszczepienie sztucznych dysków. Czy to bezpieczna operacja?

Kręgosłup w odcinku szyjnym jest narażony na duże obciążenia, co może skutkować uszkodzeniami dysków międzykręgowych i ucisku na rdzeń kręgowy. A to z kolei jest częstą przyczyną bólu odcinka szyjnego, jego sztywności, omdleń, zawrotów głowy, a nawet porażenia kończyn.

By zlikwidować te objawy, czasem konieczna jest operacja zastąpienia zużytych dysków międzykręgowych sztucznymi. Chirurg dostaje się do nich, nacinając miejsce obok przełyku i tchawicy. Przez półtora miesiąca po zabiegu trzeba się oszczędzać i nosić kołnierz stabilizujący.

Cierpię na rwę kulszową. Ból nie mija od kilku miesięcy. Dostałam skierowanie na nukleoplastykę. Co to jest?

Polega to na nieinwazyjnym usunięciu fragmentu dysku międzykręgowego. Jego nieprawidłowe przesunięcie się powoduje ucisk na nerwy i silny ból. Nukleoplastykę najczęściej przeprowadza się w przypadku dyskopatii lędźwiowej albo szyjnej.

Podczas zabiegu wprowadza się do dysku elektrodę, za pomocą której lekarz rozbija jego masę.

Dzięki temu objętość dysku zmniejsza się i przestaje uciskać na nerwy, co natychmiast likwiduje uciążliwe objawy. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Zwykle już po kilku godzinach od zabiegu można wrócić do domu.

Mój wnuczek ma skoliozę. Słyszałam, że można ją wyleczyć operacyjnie jakąś nową metodą. Czy to prawda?

Od prawie dwóch lat w Polsce wykonuje się nowatorskie operacje, korygujące nawet bardzo poważne skrzywienia kręgosłupa u dzieci. Robi się to przy użyciu nowoczesnej technologii Shilla.

Polega ona na wszczepieniu obok zdeformowanego kręgosłupa tytanowego implantu, który rośnie wraz z dzieckiem.

Dzięki temu nie jest konieczne powtarzanie operacji, tak jak to bywało przy starszych metodach. Mały pacjent ma szansę wrócić do pełnej sprawności już po pół roku.

Z powodu wysuniętego dysku bardzo boli mnie i drętwieje mi noga. Wybieram się na discektomię. Na czym polega ten zabieg?

Discektomia lędźwiowa to jedna z najczęstszych operacji kręgosłupa. Przeprowadza się ją w przypadku wysuniętego fragmentu dysku, który uciska korzeń nerwowy i wywołuje silne bóle nóg. Operację tę zaleca się, gdy inne zastosowane metody leczenia zawiodą i nie usuną objawów. Zabieg wykonuje się pod narkozą.

Lekarz, poprzez nacięcie wzdłuż kręgosłupa, dostaje się do zwyrodniałego kręgu. Potem usuwa tylko tę część dysku, która drażni nerwy i wywołuje uciążliwe dolegliwości. Zabieg trwa jedynie od 20 do 45 minut. Po 2 dniach można wyjść ze szpitala do domu.

Następnie przez miesiąc trzeba oszczędzać plecy i ograniczać aktywność. W tym czasie krążek międzykręgowy się wygoi, a wszystkie bóle i drętwienia miną.

Na żywo