• Czwartek, 30 czerwca 2016 (11:05)

Bóle szyi i karku. Czy to dyskopatia?

Choroba zwyrodnieniowa może dać o sobie znać m.in. zawrotami głowy, szumami usznymi, drętwieniem ręki, barku lub ramienia.

Niedawno trafiła do mnie pani Mirosława (61). Żaliła się na coraz częstsze bóle szyi i karku, zwłaszcza podczas pochylania się lub skręcania głowy. Po zleconych badaniach RTG kręgosłupa szyjnego okazało się, że przyczyną bólu są zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. Uspokoiłem pacjentkę, że na tym etapie można jeszcze powstrzymać rozwój choroby odpowiednimi ćwiczeniami.

Najczęstszą przyczyną bólów szyi i karku są zwyrodnienia lub przeciążenia odcinka szyjnego kręgosłupa. Zwykle nasilają się po przeciążeniu kręgosłupa, gdy jesteśmy zbyt mało aktywni fizycznie, mamy za dużo stresów, śpimy na złej poduszce lub w nieodpowiedniej pozycji. Najbardziej przeciążające dla kręgosłupa jest pozostawanie długo w jednej pozycji, np. w czasie jazdy samochodem czy pracy przy komputerze.

Nagły skurcz mięśni wraz ze stanem zapalnym może pojawić się też przy silnym stresie, przemęczeniu. Powodem bywa też siedzenie w przeciągu i wychłodzenie organizmu. Na szczęście w powyższych sytuacjach dolegliwości szybko mijają.

Jednak przy stałym przeciążeniu mięśni stabilizujących kręgosłup szyjny ból może przekształcić się w przewlekły. Choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa polega na pojawianiu się zmian, które zwężają przestrzenie między kręgami i powodują uciski nerwów rdzeniowych.

Sprzyja to rozwojowi stanów zapalnych, co objawia się bólem

Rozpoznanie zwyrodnienia umożliwia badanie RTG kręgosłupa, które, w zależności od potrzeb, będzie uzupełnione przez bardziej szczegółowe: tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny.

Badania są konieczne, ponieważ zwyrodnienia kręgów szyjnych mogą dawać nietypowe objawy, które trudno powiązać z kręgosłupem. Są to m.in. migrenowe bóle głowy zlokalizowane w okolicy potylicznej i promieniujące od czoła do grzbietu, nasilające się przy odchylaniu głowy w przód lub tył.

Zdarzają się też zawroty głowy wynikające ze zwężenia tętnic szyjnych i kręgowych przy współistniejących zmianach zwyrodnieniowych w kręgosłupie szyjnym. Rzadziej, ale jednak, pojawiają się szumy uszne czy drętwienie twarzy. Dlatego warto dokładnie obserwować pojawiające się dolegliwości, by potem opisać je lekarzowi, co znacznie przyspieszy diagnozę i włączenie odpowiedniego leczenia.

Nie lekceważmy zwyrodnień kręgosłupa szyjnego. Nieleczone mogą prowadzić do naprawdę poważnych problemów, takich jak dyskopatie i spondylozy.

Najczęściej jednak pacjenci skarżą się na rwę ramienną, która objawia się bólem i drętwieniem twarzy i szyi promieniującym do barku, ramienia i dłoni. Bólowi mogą towarzyszyć zaburzenia czucia w postaci mrowienia i drętwienia.

W zaawansowanych zwyrodnieniach osłabione mogą być także mięśnie, co oznacza mniejszą sprawnością i słabszą chwytność dłoni.

Podstawowym zaleceniem w zapobieganiu zmianom zwyrodnieniowym jest ruch

Trzeba dużo chodzić, wykonywać skłony, wymachy rękami i nogami. Dobre jest też pływanie, spacery lub jazda na rowerze. W początkach choroby lekarz może też zalecić fizykoterapię.

Bolące miejsce dobrze jest smarować rozgrzewającą maścią lub przykleić rozgrzewający plaster. Ulgę przynosi też krioterapia, ale nie mogą jej stosować cierpiący na choroby układu krążenia, ostre choroby dróg oddechowych, np. astmę, i nowotwory.

W okresach zaostrzeń stosuje się leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, np. ibuprofen czy diklofenak, lub obniżające napięcie mięśniowe.

Czasem ulgę przynosi krótkotrwałe noszenie miękkiego kołnierza ortopedycznego (patrz ramka: Warto wiedzieć). Możemy też masować mięśnie karku gumową piłeczką z jeżykiem. Osoby, które mają problemy z bólami kręgosłupa, powinny też uzupełnić niedobory pierwiastków niezbędnych do budowy kości i chrząstek, czyli wapnia, fosforu oraz magnezu.

W większości przypadków takie leczenie daje znaczną poprawę i wystarcza, by chory mógł normalnie funkcjonować. Gdy ćwiczenia, zabiegi fizykoterapeutyczne i leki nie przynoszą oczekiwanych efektów, konieczny może okazać się zabieg operacyjny.

Praktyczne wskazówki

Krzesło. Powinno mieć regulowaną wysokość i poręcze, na których można się od czasu do czasu oprzeć, by odciążyć kręgosłup. Siedzisko musi być na takiej wysokości, byśmy mogli całe stopy postawić na podłodze.

Pozycja. Siedząc, nie wychylajmy ciała ani w przód, ani do tyłu. Nie wyciągajmy głowy przed siebie, nie zwieszajmy jej i nie wychylajmy do tyłu. Postawmy monitor na takiej wysokości, by nie odwracać i nie pochylać głowy.

Poduszka. Ułożenie głowy w stosunku do tułowia powinno przypominać pozycję kręgosłupa podczas stania. Niska i miękka poduszka lub nadmierne spiętrzenie jaśków powodują nienaturalne wygięcie szyi, a przez to przeciążenia w obrębie kręgosłupa szyjnego.

Ważne! W zwyrodnieniach kręgosłupa ból pojawia się zazwyczaj, gdy dojdzie do ucisku kręgu na naczynia krwionośne lub korzenie nerwów.

Kołnierz ortopedyczny – tylko w uzasadnionych przypadkach i zgodnie z zaleceniem lekarza.

Kiedy go nosić? Szczególnie pomocny jest, gdy często dokuczają nam skurcze mięśni przykręgosłupowych. Ale uwaga! Należy zakładać go tylko w ostrej fazie dolegliwości. Noszony zbyt długo, rozleniwia mięśnie i powoduje ich zanik.

Na dłużej, tj. powyżej tygodnia, przepisuje się go tylko osobom, które przeszły operacyjne zabiegi kręgosłupa lub u których doszło do urazu: złamania lub naderwania więzadeł kręgosłupa. Po złamaniu kręgu kręgosłupa szyjnego kołnierz ortopedyczny nosi się ok. 6 miesięcy.

Wyprostuj się!

Przed bólami i zwyrodnieniami kręgosłupa szyjnego i karku uchroni nas regularna gimnastyka. Wystarczy poświęcić na nią kilka minut dziennie.

Ćwiczenie 1. Obie dłonie połóżmy z tyłu szyi, tak by lewa masowała lewą część karku, a prawa – prawą. Uciskając szyję i kark palcami, wykonujmy powolne skłony głową – raz do prawego, raz do lewego ramienia. Po 5 razy. Następnie skłaniajmy głowę w przód i tył, także po 5 razy.

Ćwiczenie 2. Przechylajmy głowę powoli, raz w prawo, raz w lewo – tak, jakbyśmy chcieli dotknąć uchem ramienia.

Ćwiczenie 3. Wypchnijmy brodę daleko w przód, a następnie narysujmy nią okrąg – raz w prawo, raz w lewo. Powtórzmy 5 razy.

Ćwiczenie 4. Chwyćmy głowę prawą dłonią i naciskajmy do lewego ramienia, po 5 razy. To samo zróbmy, naciskając głowę lewą dłonią do prawego ramienia.

Pamiętajmy

Znajdźmy aktywność fizyczną, która będzie sprawiała nam przyjemność. Ćwiczmy regularnie, ponieważ kręgosłup lubi ruch.

Jeśli podczas uprawiania sportu odczuwamy ból, skonsultujmy się z lekarzem.

W czasie rozmowy przez telefon unikajmy podtrzymywania słuchawki barkiem. To bardzo zły nawyk, który przeciąża szyję!

Zdaniem specjalisty

To, jak będziemy leczeni, zależy od przyczyny problemów. Najczęstsze to dyskopatia i spondyloza. O dyskopatii mówimy, gdy zmiany chorobowe dotyczą jednej przestrzeń, tj. krążka międzykręgowego. Najczęściej zaczynają się na połączeniu piątego i szóstego kręgu.

Dyskopatia jest pierwotnym stadium choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa. Spondyloza to stan, w którym uszkodzenie krążków prowadzi do poważniejszych zmian w obrębie kręgów, czyli elementów kostnych kręgosłupa – najczęściej do wyrośli kostnych trzonów kręgów i zmian zwyrodnieniowych stawów międzywyrostkowych.

Więcej na temat:bóle szyi | dyskopatia | choroby | rtg | Nie