• Środa, 25 stycznia (08:05)

Atak rwy kulszowej. Co pomoże?

Wystarczy niewiele: jeden gwałtowny ruch, dźwignięcie, pochylenie lub potknięcie, by pojawił się rwący ból w krzyżu. Jego przyczyną może być też nagłe oziębienie lub stres.

Ból promieniuje do biodra i w głąb pośladka, wędruje w dół, wzdłuż nerwu kulszowego z tyłu nogi, czasem aż do łydki i palców stopy. Zmusza do przyjęcia pozycji odciążającej bolącą kończynę: zgięcia tułowia i pochylenia się w stronę przeciwną.

Bywa, że początkowo jest nieznaczny, ale stopniowo się nasila, potęguje przy np. kichaniu, kaszlu lub śmiechu.

Zwykle mija po kilku dniach leczenia. Jeśli jednak masz zaburzenia czucia, osłabienie nogi czy nie trzymasz moczu, nie zwlekaj z wizytą u lekarza, bo może dojść do trwałego uszkodzenia nerwu.

Skąd się bierze ten ból?

Pojawia się na skutek ucisku i podrażnienia nerwu kulszowego, wychodzącego z dolnego odcinka kręgosłupa. Najczęstszą tego przyczyną jest dyskopatia krążka międzykręgowego w odcinku lędźwiowym.

Innym powodem mogą być zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, zapalenie nerwu czy przykurcz mięśnia przebiegającego w pobliżu nerwu kulszowego.

Uciskowi i zapaleniu nerwu kulszowego sprzyja wadliwa postawa, spanie na zbyt miękkim materacu, noszenie obuwia na wysokim obcasie, nadwaga, ciąża (nagromadzenie się krwi w okolicach miednicy) oraz cukrzyca.

Po ustąpieniu ostrych objawów bólu konieczne są zabiegi rehabilitacyjne i fizykoterapia.

Co robić, by bolało mniej?

Weź ciepłą kąpiel lub prysznic. Połóż się do łóżka i przyjmij niebolesną pozycję, np. krzesełkową (na plecach, nogi zgięte w stawach biodrowych i kolanowych pod kątem prostym, oparte na poduszkach).

Posmaruj bolące miejsce maścią o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i rozgrzewającym. Przyłóż ciepły termofor.

Twoje Imperium