Jak zachować sprawność umysłową do późnej starości?
Jak zachować sprawność umysłową do późnej starości?

Jedną ze współczesnych, wyraźnie dostrzegalnych tendencji w społeczeństwie jest znaczący wzrost długości życia jego członków. Widoczne jest gołym okiem, iż liczba starszych ludzi rośnie lawinowo. Statystyki pokazują, że w 1950 roku na świecie żyło około 200 milionów ludzi w wieku 60 lat i powyżej, a liczba ta nadal szybko się zwiększa. Według szacunkowych obliczeń około roku 2025 będzie ich 1,2 miliarda.

Kiedy możemy mówić o starości? Gerontolodzy uznają, że proces ten zaczyna się od 60-65 roku życia, jednak przypuszczalnie wraz z wydłużaniem się życia, w przyszłości granica ta zostanie przesunięta na wiek późniejszy.

Przyglądając się osobom starszym widzimy różnorodność w tej grupie społecznej. Są osoby, które do późnego wieku zachowują sprawność fizyczną i umysłową. Obserwujemy również seniorów, którzy chorują, tracą samodzielność i wymagają stałej pomocy.

W starzejących się społeczeństwach kluczową kwestią staje się podtrzymanie dobrostanu organizmu i przedłużenie jego sprawności tak długo, jak jest to możliwe. Jakie działania należy podjąć, aby urzeczywistnić ten cel?

Lekarze i gerontolodzy wskazują przede wszystkim aktywność sportową, która podnosi nie tylko fizyczną sprawność i wydolność organizmu, ale również umysłową, dzięki dotlenieniu mózgu i poprawie krążenia, co ma znaczący wpływ na możliwości zapamiętywania oraz koncentracji.

Każdy sport jest wskazany, ale kluczem jest regularność, czyli ćwiczenia minimum 3 razy w tygodniu. Sporadyczne zrywy aktywności nie są w stanie spowodować długofalowych skutków zdrowotnych.

Kolejnym sposobem na utrzymanie organizmu w dobrej formie jest zdrowe odżywianie. Rada banalna i wielokrotnie powtarzana, ale każde badania naukowe potwierdzają, że dieta ma znaczący wpływ na dobrostan psychofizyczny. Żywność jest jak paliwo dla organizmu, także jeśli nie zadbamy o jej wysoką jakość, nie możemy spodziewać się dobrego samopoczucia i utrzymania zdrowia.

Zdrowa żywność powinna obfitować w witaminy i minerały, takie jak magnez, cynk, żelazo i wapń. Znajdziemy je w warzywach, owocach, roślinach strączkowych, orzechach, rybach oraz nabiale. Należy unikać spożywania dużej ilości mięsa i tłuszczu. Odpowiednia waga jest kluczowa dla utrzymania zdrowia, dlatego porcje posiłków nie powinny być duże. Bezpieczniej jest zjeść kilka małych posiłków w ciągu dnia niż dwa bardzo obfite.

Ważne jest także podejmowanie aktywności pobudzających mózg do pracy, takich jak czytanie, rozwiązywanie krzyżówek lub zagadek logicznych.

Jeśli powyższe metody okazują się niewystarczające i zauważamy znaczące pogorszenie funkcji poznawczych mózgu, warto rozważyć zastosowanie odpowiednich suplementów diety dostępnych bez recepty, takich jak Bilobil, Ginko Biloba, Forever Ginkgo Plus.

Preparaty te zawierają wyciąg z rośliny miłorzębu japońskiego, który poprawia właściwości poznawcze, koncentrację oraz pamięć. Jego działanie opiera się na polepszeniu krążenia krwi w mózgu, zwiększenia ilości tlenu i glukozy dostarczanych do komórek.

Są to preparaty bezpieczne, ale ich zażywanie należy skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu lub farmaceutą. Tylko wtedy istnieje pewność, że zażywany suplement nie wejdzie w niepożądane interakcje z lekami.

Warto rozważyć zmianę stylu życia na zdrowszy oraz wdrożyć bezpieczną suplementację, aby cieszyć się dobrym samopoczuciem oraz sprawnością organizmu pozwalającą na samodzielne funkcjonowanie na zasłużonej emeryturze.