Jak poprawić umiejętność koncentracji?
Jak poprawić umiejętność koncentracji?

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób skarży się na problemy z koncentracją. Problem ten mają już w zasadzie wszystkie grupy wiekowe: od dzieci, poprzez młodzież i studentów, osoby dorosłe czy w końcu osoby starsze. Z pewnością też wielu z nas zadaje sobie pytanie, w jaki sposób można poprawić koncentrację? Czy można zrobić coś, by móc skupić się odpowiednio na codziennych obowiązkach?

Czym jest ta cała koncentracja?

Na początek warto jednak odpowiedzieć na zupełnie inne pytanie. A mianowicie: czym w zasadzie jest koncentracja? W dużym skrócie koncentracja to umiejętność skupienia uwagi i co najtrudniejsze – jej utrzymania na danej czynności, myśli, zadaniu, czy problemie. Każdy człowiek w trakcie swojego życia nabiera stopniowo umiejętności koncentracji, choć oczywiście jednym przychodzi to łatwiej, innym zaś trudniej. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by pracować nad tą umiejętnością.

Najprostszy sposób na poprawę koncentracji

Jednym z powodów zaobserwowania u siebie spadku koncentracji jest przemęczenie i brak tzw. „dotlenienia mózgu”. Praca przy komputerze w zamkniętym pomieszczeniu nie sprzyja koncentracji, szczególnie pod koniec dnia. Warto więc dbać o jak najczęstsze wietrzenie pomieszczenia oraz możliwość odetchnięcia świeżym powietrzem w ciągu dnia. Warto po pracy udać się na spacer lub kawałek drogi pokonać pieszo. Z pewnością wpłynie to na naszą „świeżość umysłu” i zdolność koncentracji.

Co jeszcze można zrobić dla swojej koncentracji?

Warto również zadbać o regularny sen. Badania dowodzą, że osoby które mają zakłóconą fazę REM podczas snu, wykazują znacznie mniejszą koncentrację. Specjaliści zachęcają również, by stymulować mózg do zadań i nie poddawać się uczuciu znużenia. Warto również wprowadzić do swojego życia regułę „pięciu więcej”.

Reguła „pięciu więcej”

Reguła „pięciu więcej” polega na tym, żeby w przypadku odczuwania znużenia czy dekoncentracji niejako zmusić się do wykonania kolejnych pięciu niewielkich czynności. Chodzi tutaj o to, że kiedy zaczynamy odczuwać znużenie np. podczas czytania książki to „zmuśmy się” do przeczytania jeszcze 5 stron. Może to pomóc odegnać zmęczenie i na nowo skoncentrować się na wykonywanej czynności.