Czosnek- leczy, ale też zapobiega infekcjom
Czosnek- leczy, ale też zapobiega infekcjom

Czosnek jest używany i znany od kilku tysięcy lat. Jest stosowany jako środek dezynfekujący, a także ma wpływ na wzmocnienie organizmu przed chorobami. Mimo nieprzyjemnego zapachu w tej roślinie znajdują się dobroczynne związki lotne: siarczki oraz allina, które skutecznie zapobiegają infekcjom.

Niewielki ząbek, a zawiera całą aptekę.

Czosnek zawiera związki flawonoidowe, aminokwasy, saponiny, cukry, związki śluzowe, witaminy B1, B2, PP, C, prowitamina A. Poza tym sole mineralne- wapnia, potasu, magnezu oraz rzadkie mikroelementy- chrom, nikiel, kobalt. Najcenniejszymi związkami są związki lotne-siarczki i allina, która zamienia się w allicynę po zgnieceniu czosnku.

Dobroczynne właściwości czosnku.

Czosnek ma wpływ na wzmocnienie organizmu poprzez silne działanie antybiotyczne, szczególnie jeśli jest spożywany na świeżo. Hamuje rozwój najbardziej niebezpiecznych bakterii, takich jak gronkowce, paciorkowce, pałeczki okrężnicy, które stają się coraz bardziej odporne na antybiotyki. Dzięki allicynie nie tylko leczy infekcje, lecz im zapobiega. Oprócz zwalczania bakterii niszczy także wirusy oraz komórki rakowe, ponieważ zawiera antyoksydanty. Udowodniono, że regularne spożywanie czosnku zmniejsza ryzyko zachorowania na raka żołądka, raka okrężnicy i raka jelita grubego. Czosnek koi bóle głowy, pomaga w zasypianiu oraz jest stosowany w profilaktyce chorób serca i przy nadciśnieniu. Ma podobne działanie do aspiryny. Zmniejsza również zmiany miażdżycowe oraz uelastycznia naczynia krwionośne. Ponadto wpływa na odbudowę flory bakteryjnej jelit, np. po kuracji antybiotykowej oraz ma pozytywny wpływ na metabolizm węglowodanów, zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Oprócz tych wszystkich zdrowotnych funkcji czosnek ma właściwości opóźniające procesy starzenia się organizmu, w tym oczywiście skóry.

Czosnek samo zdrowie, lecz zapach nieprzyjemny.

Czosnek jest najskuteczniejszy, jeśli jest spożywany świeży i surowy. Najlepiej zgnieść ząbek czosnku i odczekać 5 minut, wtedy stężenie allicyny jest największe. Po obróbce termicznej czosnek traci swoje właściwości, najlepiej dodawać go pod sam koniec gotowania. Zaleca się spożywanie jednego lub dwóch ząbków czosnku dziennie, aby najlepiej zadbać o wzmocnienie organizmu. W przypadku gdy zapach czosnku bardzo przeszkadza, można przyjmować go w postaci bezwonnych tabletek.