Jak rozluźnić napięte mięśnie i zapobiec zwyrodnieniom?


Stałe napięcie mięśni podtrzymujących głowę, a także sztywność karku i ramion – to ważne sygnały alarmowe, ostrzegające przed ryzykiem zwyrodnienia szyjnego odcinka kręgosłupa i rozwoju zespołu bólowego szyjnego.
Przyczyny i terapia

Zgarbione plecy i wysunięta do przodu głowa sprzyjają nadmiernemu napięciu mięśni i zaburzają funkcje najdelikatniejszej części kręgosłupa – odcinka szyjnego. Utrudnione jest swobodne krążenie krwi w górnej części ciała. W efekcie mięśnie łopatek, ramion i karku stają się niedotlenione i zaczynają boleć.

Jedną z istotnych przyczyn bólu szyi jest także napięcie. Mięśnie karku reagują na nie skurczem. Stres zawsze powoduje automatyczne i nieświadome napinanie mięśni. Im dłużej utrzymujemy nieprawidłową pozycję ciała, tym większe ryzyko rozwoju bólowego zespołu szyjnego (zwyrodnienia górnego odcinka kręgosłupa).

Objawia się bólem w górnej części karku i potylicy. Promieniuje on do czoła, tylnej części oczodołów, skroni lub rąk, nasila się przy ruchach głową. Może mieć charakter stały lub napadowy, przy czym ataki trwają od kilku godzin do kilku dni.

Towarzyszą im również zawroty głowy i zaburzenia snu. Zespół bólowy szyjny często dokucza osobom wykonującym zawód fryzjera, stomatologa czy kierowcy.

Pierwszym krokiem do diagnozy jest zdjęcie RTG kręgosłupa (czasem także tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny). Pomocne w zespole bólowym szyjnym są naświetlania lampą Sollux i elektrostymulacja przezskórna (TENS).

Światło podczerwone zmniejsza napięcie mięśni i łagodzi dolegliwości. Łagodne impulsy elektryczne TENS blokują odczucia bólowe i powodują wydzielanie naturalnych przeciwbólowych beta-endorfin.

Nieocenione właściwości lecznicze ma borowina. Zawiera kwas huminowy, który hamuje hialuronidazę, enzym trawiący włókna kwasu hialuronowego i niszczączy stawy. Podnosi poziom „dobrych” cytokin ochraniających chrząstkę.

Kwas ten wyzwala w organizmie tzw. ciała histaminopodobne, zmniejszające wrażliwość na ból. Lekarz może zlecić zabiegi w poradni fizjoterapii: masaże, prądy diadynamiczne, laseroterapię, magnetoterapię czy krioterapię. Wszystkie zabiegi działają przeciwbólowo.

Nasz ekspert dr Andrzej Wejchert, lekarz internista: Starajmy się na co dzień pamiętać o prawidłowej postawie ciała. Wyprostowanie pleców i uniesienie do góry głowy powoduje, że środek ciężkości ciała przesuwa się, a to odciąża szyjny odcinek kręgosłupa.
Prawidłowa pozycja

Przy biurku. Gdy siedzisz, stopy muszą być wygodnie oparte o podłogę, a blat biurka na tyle wysoko, by można było założyć nogę na nogę. Ekran komputera powinien znajdować się na poziomie oczu. Spoglądanie przez długi czas do góry lub w dół znacznie obciąża mięśnie szyi, ramion i górnej części pleców, co powoduje ból.

Podczas rozmowy przez telefon. Nie przytrzymuj komórki ramieniem. Aparat trzymaj w ręku, a głowę prosto.

Zabiegi borowinowe


Z kąpieli borowinowej możemy skorzystać w sanatoriach i uzdrowiskach, ale można też przygotować ją w domu, przy użyciu specjalnej, rozpuszczalnej w wodzie kostki torfowej. Wygodne w użytku domowym są również pasty borowinowe (dostępne w aptece) do okładów miejscowych.

Umieszczone w folii cienkie płaty torfu nagrzewa się w wodzie, następnie rozcina folię, przykłada do chorego miejsca, okrywa folią lub ceratką, ręcznikiem i kocem. Kompres trzymamy przez ok. 30 minut.

Aby kuracja przyniosła oczekiwane rezultaty, zabiegi należy powtarzać w dziesięciodniowych cyklach (10 dni i przerwa). W niektórych sytuacjach, np. przy świeżych stłuczeniach czy w ostrych stanach zapalnych, kładzie się zimne kompresy, schłodzone w lodówce.